Impress pro pokročilé: Práce s předlohou snímku, vytvoření šablony

impress.png Při tvorbě prezentací máte většinou dvě základní možnosti. Použít průvodce nebo jednotlivé možnosti nastavovat ručně. K druhé variantě vás může vést celá řada důvodů. Zejména podstatně širší možnosti tvorby prezentací, zjednodušení celé řady operací a v neposlední řadě také finálního vzhledu. Věnovat se budeme předloze snímku, nastavení pozadí a vytvoření šablony.    

Jako první se vám při tvorbě nové prezentace nabídne Průvodce prezentací. I relativně nezkušeného uživatele provede základním přednastavením šablony, aniž by vyžadovala hlubší znalosti. Při pokročilé práci však narazíte na celou řadu omezení vyplývajících ze vzhledu. Existuje však celá řada nástrojů, která vám práci značně ulehčí a umožní vám vytvořit šablonu přesně na míru. Právě na ně se dnes zaměříme.

 

Start průvodce prezentacíStart průvodce prezentací

 

Předloha snímku

Pokud se rozhodnete využít předlohu snímku, můžeme počátečního Průvodce prezentací tlačítkem Vytvořit, rovnou přeskočit. Otevře se vám tak výchozí šablona s bílým pozadím a černým textem. Poté v hlavní nabídce vyberte Zobrazit | Předloha | Předloha snímku, čímž se otevře základní zobrazení předlohy. Ta má na první pohled stejné zobrazení a možnosti jako nastavení jakéhokoliv snímku samostatně. Na levé straně jsou k výběru jednotlivé snímky (v tomto případě jednotlivé předlohy), uprostřed je samozřejmě zobrazená předloha pro editaci a po pravé straně jsou Úlohy (nastavení rozvržení, animací apod.).

 

Předloha snímku je v podstatě šablonaPředloha snímku je v podstatě šablona

 

Hlavním rozdílem je však skutečnost, že se provedené změny projeví na samotné předloze snímku a v důsledku tedy na všech snímcích prezentace. Pokud například naprosto standardní cestou změníte velikost jednotlivých úrovní nadpisů, projeví se změna ve všech snímcích prezentace. Nicméně se nedotkne nadpisů, které již byly ručně editované. Impress totiž předpokládá, že uživatel dané formátování změnil záměrně.

Základní prvky na předloze snímku editujete jako samostatný snímek. Můžete využít hlavní panel nástrojů, tažením myši přesouvat jednotlivé prvky nebo na ně kliknout pravým tlačítkem a vybrat si nastavení, které chcete změnit. Stejně tak můžete přes nabídku Vložit nebo spodní lištu vkládat nové objekty, které zůstanou součástí šablony.

 

Předloha s označeným textem a nabídkou pro editaciPředloha s označeným textem a nabídkou pro editaci

 

Celou řadu nastavení můžete provádět pomocí nabídky Úlohy po pravé straně po otevření Předlohy snímku. Patří mezi ně i Přechod mezi snímky. Nicméně z vlastní zkušenosti doporučuji se těmto animacím věnovat až na úplný konec. Není potřeba nebo se nehodí pro každý snímek.

Nastavení pozadí

Vložení a nastavení pozadí může být v Impressu zejména pro méně zkušené uživatele problém. Impress nabízí dvě možnosti, které tuto problematiku řeší. Nejjednodušší nastavení proveďte přes Formát | Stránka… Otevře se okno Nastavení stránky s kartou Pozadí. Poté si vybíráte z pěti základních možností: Žádné (většinou přednastavené), Barva, Přechod, Šrafování, Bitová mapa. Nicméně ve všech možnostech máte přednastavený výběr vybraných barev, typů šrafování nebo bitové mapy.

 

Snímek nastavení stránky – pozadíSnímek nastavení stránky – pozadí

 

Druhou možností je opět využití předlohy snímku. Stačí si připravit obrázek v některém použitelném formátu (doporučuji jpeg, případně png) a zkopírovat jej do Předlohy snímku. Musíte jej však upravit tak, aby nepřekrýval ostatní prvky, respektive jejich obsah. Kliknete proto na obrázek pravým tlačítkem a vyberte Uspořádat | Odsunout do pozadí. Zkušenější uživatelé mohou obrázek před vložením upravit v některém grafickém editoru.

 

Snímek převedení obrázku na pozadíSnímek převedení obrázku na pozadí

 

Vytvoření šablony

Po nastavení předlohy můžete rovnou vytvořit obsah prezentace. Pokud však počítáte s tím, že prezentací bude více, pak si nejdříve dosavadní práci uložte jako šablonu prezentace. Vznikne vám tak soubor, ze kterého můžeme vytvářet prakticky neomezeně dalších prezentací se stejným vzhledem. Stačí zvolit v hlavní nabídce Soubor | Uložit jako a vybrat formát Šablona prezentace ODF (.otp). V případě potřeby lze vybrat i jiný formát šablony prezentace jako například .pot pro aplikaci PowerPoint ze sady Microsoft Office.

 

Snímek výběru správného formátu pro uložení šablonySnímek výběru správného formátu pro uložení šablony

 

(Jako ve škole) Průměr: 2.03 | Hodnotilo: 31
 

Komentáře

user avatar PetrV
Odpovědět
Pěkný článek
10. 02. 2010, 13:05:22
a myslím, že může být začátečníkům ku pomoci. Snad jen... mám dojem, že jeho téma nejsou "pokročilé možnosti", ale "pokročilejší". Tedy podle mě jde asi tak o druhý level, jenže ve skutečnosti jich je daleko víc... Ty ale bohužel Impress nezvládá, třebaže je v nápovědě napsáno, že ano. Zajímalo by mě, jaký způsobem ta nápověda vznikala. Zřejmě si její tvůrci nic neotestovali sami.
To však nijak neubírá na hodnotě článku, děkuju pěkně. :-)
user avatar redakce OpenOffice.cz
Odpovědět
Re:Pěkný článek
10. 02. 2010, 19:16:13
To je zas takové šalamounské... napište to JASNĚ, prosím. Moc tomu nerozumím - jak pak mám zadat téma článku?

Překlad probíhá tak, že dostanete text a ten přeložíte. Rozhodně se nic nezkouší. A jestli dokumentační tým píše nesmysly, to bych si tvrdit netroufl.
user avatar PetrV
Odpovědět
Re:Re:Pěkný článek
10. 02. 2010, 23:47:44
No napadá mě třeba něco jako: Pokročilejší techniky v Impressu nebo podobně, Impress pro pokročilé mi přijde fakt trochu o level výše... tam nespadá úprava předlohy, myslím si.
No a s tou nápovědou... neměl jsem jistě na mysli český lokalizační tým. Myslel jsem ty, kteří tu nápovědu sami vytvářejí. Zajímalo by mě, jak vlastně ta nápověda vzniká. Možná by to byl dobrý tip pro dobrovolníky, kteří by se tak mohli zapojit.
Podle mě by nápověda měla vznikat asi tak, jak jsem ji dělal já: Mám před sebou program, mám před sebou poznámky (osnovu), mám v hlavě informace, jak by to mělo fungovat a co je co. Dále mám k dispozici architekturu programu, takže vím, že když zmáčknu tohle, udělá se tohle. Takže si s programem hraju, testuju a zkouším - a podle toho píšu help.
Bohužel, nápovědu OOo dělají sami vývojáři. A to je špatně. Má ji dělat někdo, kdo program užívá, ne vytváří. Tím by to bylo zdlouhavější, ale kolik by se pane přitom vychytalo much!!!
Šéf kvůli tomu ode mě dostával denně stohy hlášení.
user avatar PetrV
Odpovědět
Re:Re:Re:Pěkný článek
10. 02. 2010, 23:53:22
Ještě mě napadla tahle poznámka, která sice patří jinam a je to OT, ale nevadí. Například k Adobe Creative Suite je velmi rozsáhlá nápověda vytvořená, řekl bych, docela podobně jako u OOo. Ale na webu Adobe jsou ke zhlédnutí desítky videotutoriálů. Podle mě výroba takové věci je daleko méně náročná (časově) než samotné psaní. Dnešní technika je natolik vyspělá, aby nedostatky, které jsou helpu k OOo vytýkány, byly částečně řešeny například videem. Mám na mysli příklady a podobně.
user avatar redakce OpenOffice.cz
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Pěkný článek
11. 02. 2010, 00:53:49
> Podle mě výroba takové věci je daleko méně náročná (časově) než samotné psaní. Dnešní technika je natolik vyspělá, aby nedostatky, které jsou helpu k OOo vytýkány, byly částečně řešeny například videem. Mám na mysli příklady a podobně.

Souhlasím, to víme dávno. A teď si představte, že do toho autory nutím už několikátým rokem a chci jim za to platit. A přesto to nikdo nechce dělat a nedělá. A ty mé pokusy... http://www.openoffice.cz/videa Co s tím? Lidi to prostě nechtějí vyrábět.
user avatar redakce OpenOffice.cz
Odpovědět
Re:Re:Re:Pěkný článek
11. 02. 2010, 00:51:12
>> No napadá mě třeba něco jako: Pokročilejší techniky v Impressu nebo podobně, Impress pro pokročilé mi přijde fakt trochu o level výše... tam nespadá úprava předlohy, myslím si.

Aha, už to chápu. OK, beru, polepšíme se.

>> Možná by to byl dobrý tip pro dobrovolníky, kteří by se tak mohli zapojit.

Ti, co umí anglicky, tu výzvu na webu documentation.openoffice.org jistě našli a ty ostatní potřebujeme tady. ;-)

>>Bohužel, nápovědu OOo dělají sami vývojáři.

Máte doklad tohoto tvrzení? Já myslím, a promiňte za příkrost, že kecáte, až se práší. To je prostě nesmysl. Proč si to neověříte? V seznamu http://documentation.openoffice.org/servlets/ProjectMemberList jsou snad stovky jmen a občas je mezi nimi developer, chápu to jako supervizi, korekturu. Ale zbytek jsou "users just like you and me". To rozhodně není, že nápovědu píšou vývojáři. Vždyť na všechno jsou samostatné týmy... to si fakt myslíte, že to funguje tak primitivně? Je to obří a složitý projekt.
user avatar PetrV
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Pěkný článek
11. 02. 2010, 01:45:33
No já nevím, ale když tam vidím u každého jména ustavičně Your query returned no results. Please refine your query and try again, tak nevím, co si o tom mám myslet... Ale asi máte pravdu. Help totiž na jednu stranu působí dojmem, že ho psal vývojář, ale na druhou stranu je mnohdy tak děsně vágní, že z toho usuzuju, že to psal někdo, kdo těm konkrétním částem ne zrovna moc porozuměl (typicky Pole, Číslování apod.). Jak tomu pak mám porozumět já?
Celkově je ale jinak nápověda udělána dobře a nemám s ní problém.
A zpět k článku - dobré by bylo vytvořit článek o tématech jako: vlastní prezentace, spouštění na více monitorech, vytváření gif animací, pokročilé grafické techniky apod. Doporučuji zde popsat plugin Presentation Minimizer. Celkem šikovná věcička, obdoba v PowerPointu myslím chybí. Stejně jako nástroj Kapátko se všemi jeho možnostmi. To je mimochodem velice užitečná věc! Jen kdyby se ty barvičky mohly míchat nějak inteligentněji a bylo by to dokonalé...
user avatar redakce OpenOffice.cz
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Re:Pěkný článek
11. 02. 2010, 11:26:19
Ale ti lidi to čtou a viditelně k tomu nepotřebují bugzillu, ale třaba mailing list nebo jiný nástroj. To naopak dokladuje, že to nejsou vývojáři. ;-)

Zřídil jsem wiki stránku pro náměty, je hned na titulce http://wiki.openoffice.cz
user avatar PD
Odpovědět
Re:Pěkný článek
9. 06. 2011, 13:36:33
Dík pomohlo mi to.
user avatar Jan Horník
Odpovědět
Impress pro pokročilé: Práce s předlohou snímku, vytvoření šablony
24. 02. 2010, 21:51:32
Dobrý den, doufám, že to není moc OT, ale mám dotaz: umí Impress zmenšit fotky v již hotové prezentaci? Jen na vysvětlenou: udělal jsem si prezentaci kde je dost fotek a zapomněl jsem je před tím zmenšit. Prezentace má 50mega a teď se mi nechce zmenšovat fotku jednu po druhý Dík
user avatar IrenaS
Odpovědět
Re:Impress pro pokročilé: Práce s předlohou snímku, vytvoření šablony
24. 02. 2010, 22:05:57
Dejte, prosím, svůj dotaz do fóra. Je tam spousta dotazů a lidí, kteří je zodpoví. Tady vám dotaz nikdo nedohledá a nikdo ho nezodpoví.
Děkuji
user avatar aaandyna
Odpovědět
Impress pro pokročilé: Práce s předlohou snímku, vytvoření šablony
7. 09. 2011, 15:42:09
Chci se zeptat v kolonce ,,dostupné k použití se my ukazuje jen 5 pozadí a vám více můžou se nějako stáhnout??
user avatar aaandyna
Odpovědět
Impress pro pokročilé: Práce s předlohou snímku, vytvoření šablony
7. 09. 2011, 15:42:16
Chci se zeptat v kolonce ,,dostupné k použití se my ukazuje jen 5 pozadí a vám více můžou se nějako stáhnout??
user avatar Ondra
Odpovědět
Impress pro pokročilé: Práce s předlohou snímku, vytvoření šablony
13. 05. 2012, 21:45:58
Dík za pomoc!
user avatar Vicky
Odpovědět
Impress pro pokročilé: Práce s předlohou snímku, vytvoření šablony
28. 11. 2012, 18:32:27
Mohla bych se zeptat jestli jde stáhnout více předloh na prezentaci.Máme jen pět druhů a tak bychom si jich chtěli stáhnout více?Je to možné
user avatar Daniel Sedláček
Odpovědět
Re:Impress pro pokročilé: Práce s předlohou snímku, vytvoření šablony
30. 11. 2012, 17:02:19
Koukněte se sem
http://extensions.openoffice.org/en/taxonomy/term/36

Dotazy pokládejte prosím ve fóru, toto je starý článek.

Děkuji
user avatar Zuzana
Odpovědět
Impress pro pokročilé: Práce s předlohou snímku, vytvoření šablony
12. 05. 2013, 21:00:03
Chcem sa spytat, ak si vytvorim v Impress-e dve vlastne predlohy, ako viem jednu z nich pouzit ako uvodny slide a druhu predlohu na dalsie slide-y, skusala som to, ale stale mi hodilo na celu prezentaciu iba jednu z tych predloh...
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Re:Impress pro pokročilé: Práce s předlohou snímku, vytvoření šablony
12. 05. 2013, 23:01:03
Jednoduché, klepněte v panelu úloh pravým tlačítkem na vybranou šablonu a zvolte, zda ji chcete použít na celou prezentaci nebo jen vybrané snímky.

Přidat názor

 

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích najdete v nápovědě. Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu.

 
Michal Polák

Michal Polák

 

Public Relations

Tajemství pohodlí – jak vybrat ideální dámské pyžamo?

Využíváte plně potenciál M365 a Microsoft Vivu?Správ­ná vol­ba noč­ní­ho oble­če­ní je ta­jem­stvím dobré­ho stylu a také hlu­bo­ké­ho a po­ho­dl­né­ho spán­ku. Po­ho­dl­né, ele­gant­ní, a někdy do­kon­ce svůd­né – ideál­ní pyža­mo je tako­vé, které způ­so­bí, že se bude­te cítit po­ho­dl­ně a krás­ná, do­kon­ce během od­po­čin­ku. Objev­te s námi, jak si vy­brat z na­bíd­ky Victoria’s Secret tako­vé noční oble­če­ní, které ne­bu­de pouze konej­šit vaše tělo, ale navíc ozdo­bí scé­nu, kterou je vaše lož­ni­ce – in­spi­ruj­te se a do­přej­te si každou noc trochu luxusu!

Pokračování ...


 
 
woo jaw demo hz