Dánsko odmítá Microsoft

Pod tímto titulkem uveřejnil webový portál Business.dk důležitou zprávu. Dánský parlament a dánský ministr pro vědu se dnes ráno dohodli, že státní administrativa bude užívat open source, do kterého se počítá i OpenOffice.org.    

Termín je určený od 1. dubna 2011. Formální hlasování o tomto kroku je naplánováno na příští úterý. Dánský ministr pro vědu Helge Sander řekl: „Má touha je komunikovat pouze s použitím otevřených standardů. Nesmíme učinit jen symbolické rozhodnutí, ale praktické. ... Microsoft bude brán jako alternativní jakmile se ukáže, že splňuje všechny požadavky na otevřené formáty.“ Je pravda, že rozhodnutí nezahrnuje regionální a místní orgány dánské veřejné správy. Podle rozhodnutí vlády budou následovat později.

Odkazy vedou na strojový překlad z dánštiny.

(Jako ve škole) Průměr: 1.27 | Hodnotilo: 11
 

Komentáře

user avatar PetrV
Odpovědět
Dánsko odmítá Microsoft
29. 01. 2010, 22:21:41
Dánsko si to může dovolit, je to bohatší země než ČR a na úřadech mají zřejmě dokonalejší stroje než čeští úředníci.
OpenOffice.org je totiž nenasytný bumbrlíček, který svými hw nároky překonává naprosto vše, co jsem kdy doposud používal - MS Office 2007, Adobe Creative Suite CS3, CorelDraw X4, PaintShop Pro 11 a možná i 12, Corel Word Perfect - a dá se říci, že tyto jsou srovnatelné s Adobe Lightroom.
Trochu děsivé, na program, který je nálepkován jako kancelářský...

(Chystám na zítřek pokec, prezentačku, rozhodl jsem se pro Impress, protože si chci na něj co nejvíc zvyknout a nabízí ledacos zajímavého, co třeba v MS Office 2007 není. Ne, to nejde... to je takovej neotesánek, že končím a jdu to dodělat v power pointu. Kdo použije prezentačku trochu na úrovni, včetně videa ovšem, ten pohoří. Super program pro Dánsko :-(( )
user avatar Ladislav Prokop
Odpovědět
Re:Dánsko odmítá Microsoft
30. 01. 2010, 16:23:45
Především čeští úředníci by si měli uvědomit na čem ušetřit a okolik nás daňové poplatníky okrádají každý den. Dánsko je bohatější stát a šetří své daňové poplatniky třeba,že státní administrativa bude užívat open source, do kterého se počítá i OpenOffice.org. Kdyby to bylo u nás kolik by se ušetřilo...? Kolik stojí jedna licence kancelářského balíčku od Microsoftu... ?
user avatar Zvedavec
Odpovědět
Re:Re:Dánsko odmítá Microsoft
31. 01. 2010, 01:17:08
Principelne (konkretne u kancelarskeho baliku myslim) bude jeho cena v rozsahu nekolika let naprosto zanedbatelna proti vsem ostatnim nakladum v IT ve statni sprave.

Vsimnete si, ze ve zprave se nepise o zavratne uspore a penezich, ale o formatu...

Co se tyka penez, ani bych se nedivil, kdyby to na nekterych lokalitach bylo "sul nul" po zapocteni nakladu na prechod.
user avatar IrenaS
Odpovědět
Re:Re:Re:Dánsko odmítá Microsoft
31. 01. 2010, 13:06:45
Zvedavec má pravdu - pokud si pořádně prostudujete články zjistíte, že se v nich o penězích nemluví, ale mluví se o formátu, který bude spolehlivě fungovat i za několik let a dodržuje standardy. Microsoft je - zatím - nedodržuje spolehlivě, proto ho odsunula dánská vláda stranou. Spolehlivost a otevřenost je hlavní priorita dánské vlády.
user avatar Slavo
Odpovědět
Re:Re:Re:Dánsko odmítá Microsoft
1. 02. 2010, 13:18:17
Nedaj sa vysmiať náklady za prechod sú NULOVÉ. Stačí iba odinštalovať MS Office a nainštalovať OpenOffice.org a je to.
user avatar Zvedavec
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Dánsko odmítá Microsoft
1. 02. 2010, 13:34:02
No tak to jiste je, pokud to delas doma svem PC coby zak stredni nebo zakladni skoly.
Tak snadne to nebude v pripade organizaci, kde jsou slozite vazby na informacni systemy a pouzivaji se treba makra v dokumentech. Pouzivaji se systemy, ktere nespolupracuji s jinym balikem nez MS Office a naslo by se toho daleko vic.
Tvuj pohled je pohledem naivniho uzivatele.
user avatar Slavo
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Re:Dánsko odmítá Microsoft
1. 02. 2010, 14:21:51
Nevyhováraj sa na makrá. Aj keby ten prechod bol zložitejší aj tak to bude pre firmu lacnejšie ako keby mala stále platiť licenčné poplatky za MS Office.
user avatar Zvedavec
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Re:Re:Dánsko odmítá Microsoft
1. 02. 2010, 14:26:39
Ja se nevyhovaram a ty nemas poneti, o cem pises. Ted je to lacinsi a pred chvili to bylo zadarmo, tak jak to teda je?
user avatar Vlado
Odpovědět
Re:Dánsko odmítá Microsoft
30. 01. 2010, 18:10:37
Si robis srandu? Neverim, ze si niekedy vobec pouzival OpenOffice.
user avatar Kocour
Odpovědět
Re:Dánsko odmítá Microsoft
30. 01. 2010, 19:03:39
To PetrV. Jedno kočíčí pořekadlo zní: "Co to sakra meleš ty vořechu"
user avatar peterl
Odpovědět
Dánsko odmítá Microsoft
2. 02. 2010, 12:05:30
zvedavec->mas pravdu, u nas existuje takato vazba napr. zo SAP-u, ktory nedokaze pracovat s OOO a preto tam musia mat tetusky M$ Office, ale zase na strane druhej, dovolim si tvrdit ze cca. 70% pouzivatelov na nasej fakulte, nepotrebuje k praci nielen M$ Office ale ani M$ OS. Napisal som sice 70%, ale drtiva vacsina pouzivatelov (tak 90%) potrebuje:
- zapnut PC
- kuknut postu
- kuknut web
- a obcas napisat nejaku ziadost
- vypnut PC

Su to fakt tucne sumy, ktore by sa dali usporit od jedneho PC k druhemu. Osobne si myslim, ze nie je spravne niekoho nutit, aby pouzival OpenOffice, ale na druhej strane, je nerozum, ze stat pokryl celoplosne cele skolstvo M$ licenciami na Office, t.j. vsetci to tu maju "zdarma". Keby si to mali katedry platit z vlastnych vreciek, situacia by bola isto ina...

Mal by sa hlavne pouzivat zdravy rozum a licencne by sa mali pokryt len ti, ktori naozaj potrebuju pre svoju pracu M$ Office (tvorba roznych prezentacii a zlozitych dokumentov, s ktorymi ma OOO FAKT problem), pripadne nech si kazdy zo statnej a verejnej spravy kto chce pracovat s M$ zakupi tento z vlastneho vrecka...
A co sa tyka funkcionality - ja sam som zastancom OOO, ale niekedy je mi lahsie nieco vytvorit v M$ Office, aj ked aj tam mam riadne medzery:)

p.
user avatar Zvedavec
Odpovědět
Re:Dánsko odmítá Microsoft
2. 02. 2010, 12:51:16
Nevim jak je to licencne (pres SELECT) pokryte jinde, ale nas stala sveho casu licence MSO asi 1200Kc/kus a jako zakladni skola si to pochopitelne musime platit. Jsou na kancelarskych PC + vedeni + asi 2 kousky. NA vsech ostatnich PC (tedy i vcetne tech s MSO) je OO. U nas to az tak nevadi a kvuli zakum jsem dal prednost OO pred MSO.
Co se pak tyka vetsich oraganizaci, chapu, ze dost lidi by vyslo i s OO, ale jakmile umoznite oboji, dostavate se do dost komplikovane situace, kdyz at chcete nebo ne resite hodne veci dvojmo a muze i tak vyjit levneni nacpat treba te polovine, ktera by je TEORETICKY nepotrebovala MSO misto OO a je KLID na nekolik let za pomerne smesnou cenu a to muze byt k nezaplaceni.
user avatar peterl
Odpovědět
Re:Re:Dánsko odmítá Microsoft
2. 02. 2010, 13:25:27
...my sme VS a zaplatilo to akosi ministerstvo skolstva, takze ludia to chapu akoze je to zdarma. Ide hlavne o to, ze keby si to cvakali sami isto by im rychlo doslo, ze oni vlastne ani nepotrebuju MSO. Dokonca su niektori (ale je ich malo), ktori ani nepostrehli, ze pouzivaju OOO namiesto MSO. My tu standardne instalujeme OOO a na zelanie MSO. Lenze tych zelani rapidne pribuda, lebo kazdy "powerpointuje". Je zaujimave, ze cca. pred 4-5 rokmi tu nikto powerpoint nevyuzival. Proste ho nikto ani nepoznal a nikam sa standardne neinstaloval a teraz je to akysi boom:) Keby nebolo powerpointu, tak ti ludia by ani MSO nepotrebovali.
Mas pravdu miesat formaty nie je moc stastne riesenie, vznika medzi ludmi potom riadny chaos, ale v kazdom pripade, osobne som chodil do jednej pravnej firmy kde si majitel lahko spocital, ze za cca. 7 licencii MSO vysoli nemalu financnu ciastku a vsetci pouzivali OOO, takze ked mi niekto tvrdi, ze bez Wordu je strateny, iba sa usmejem.
A hlavne ->zvyk je zelezna kosela, alebo po vasom-> staryho psa novym kouskum nenaucis...
Mozno keby zamestnancov financne motivovali, t.j. dostanete polovicu z ceny MSO ak prejdete ne OOO:)
user avatar Zvedavec
Odpovědět
Re:Re:Re:Dánsko odmítá Microsoft
2. 02. 2010, 13:41:13
OT: S tim Powerpointem bych to videl tak, ze dochazi k velkemu rozsireni prezentacni techniky na skolach. Pohybuju se na stredni a zakladni, nejspis to bude ale vzhledem k neustale klesajicim cenam podobne i na VS (nakonec pred asi 7lety jsem se motal i po VS a tam jsem treba dataprojektor nikde nevidel, netvrdim, ze nebyl) a dnes mam na ZS dataprojektoru 6 a na gymplu jich maji odhadem v kazde druhe tride. Pokud jsou lidi aspon trochu ochotni techniku pouzit, musi se poznat prave na prezentacich.
SAm to vidim na sobe, dokud jsem nemel moznost mit ve tride DP, powerpoint jsem prakticky nepouzival, ted kdyz ho mam k dispozici, je to nejcasteji pouzivana aplikace (teda konkretne pouzivam Impres).
user avatar MKzB
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Dánsko odmítá Microsoft
2. 02. 2010, 21:47:38
Nejenom dataprojektory, ale také interaktivní tabule (které se většinou využívají jako dataprojektory, protože málokdo s nimi umí pořádně dělat.)
user avatar Zvedavec
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Re:Dánsko odmítá Microsoft
2. 02. 2010, 22:17:20
Jasne i tabule, ale ty porad potrebuji DP (pokud to neni dotykova plasma).
Jinak k te narazce na IT tabule - dnes je takova doba, ze "cim vic interaktivnich tabuli, tim vic skola". Muj osobni nazor je, ze mira potrebnosti int. tabule klesa se starim zaka/studenta ( + hodi se v predmetech jako informatika)
user avatar PetrV
Odpovědět
Dánsko odmítá Microsoft
2. 02. 2010, 18:48:39
Musím říct, že jsem až šokován tím neustálým prosazováním MS Office na základních a středních školách. Tamní admini, kteří povětšinou mají znalostí, co by se za nehete nešlo, o OOo snad ani nevědí anebo jsou líní a kožení a na tohle spolehlivě hážou bobek, protože to říďa přece zaplatí...
Podle mě má v těchto ústavech a v menších firmách OOo uplatnění. Ale, jak říkám, někdy je to strašně zoufalá onanie...:((((( OOo za poslední rok urazil celkem slušnou cestu, ale je to pořád STRAŠNĚ málo. Obecně technicky vzato je OOo deset let pozadu, hardwarovými nároky deset let dopředu. Ano, je to svým způsobem zázračný soft a já jsem za něj vděčný... ale bohužel mě častěji přivádí k šílenství než k radostné a uspokojující práci.
user avatar Zvedavec
Odpovědět
Re:Dánsko odmítá Microsoft
2. 02. 2010, 19:54:59
Tak na to sokovani jste si ale odpovedel sam :-).

Vemte si, ze skola nakoupila na sva PC v roce 2001 licence Office XP. Doted jim to bude slouzit a za tech 8 let se leda mohlo aktualizovat/patchovat. Vemte si, co spravce projde s OO za rok... + nektera neocekavana chovani, kterych uz jsem si s ucitelkama i zaky uzil dost.
Na casti skol je licence MSO za pakatel (PIL - ne SELECT).
Navic treba nas sw na znamky a ecidenci, kdyz dam export do tab. editoru funguje jen s Excelem. Takze (protze Excel nepouzivam) musim pouzit export do csv a upravit si to jak potrebuju. ALe normalni ucitelka mi do csv nic exportovat nebude (takze neexportuji nic, protze maji v kabinetech OO :-) ).

Pokud skola pokryla licence treba pred 3 lety na vetsinu PC, pomerne logicky nema duvod na OO prechazet, protoze NIC momentalne neusetri (pokud nenakoupi najednou mraky PC navic) a je to bez starosti.

Přidat názor

 

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích najdete v nápovědě. Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu.

 
Irena Šafářová

Irena Šafářová

Irena Šafářová

 

Public Relations

Tajemství pohodlí – jak vybrat ideální dámské pyžamo?

Využíváte plně potenciál M365 a Microsoft Vivu?Správ­ná vol­ba noč­ní­ho oble­če­ní je ta­jem­stvím dobré­ho stylu a také hlu­bo­ké­ho a po­ho­dl­né­ho spán­ku. Po­ho­dl­né, ele­gant­ní, a někdy do­kon­ce svůd­né – ideál­ní pyža­mo je tako­vé, které způ­so­bí, že se bude­te cítit po­ho­dl­ně a krás­ná, do­kon­ce během od­po­čin­ku. Objev­te s námi, jak si vy­brat z na­bíd­ky Victoria’s Secret tako­vé noční oble­če­ní, které ne­bu­de pouze konej­šit vaše tělo, ale navíc ozdo­bí scé­nu, kterou je vaše lož­ni­ce – in­spi­ruj­te se a do­přej­te si každou noc trochu luxusu!

Pokračování ...


 
 
woo jaw demo hz