Proč používáte OpenOffice.org?
Díky OpenOffice.org jsme před časem zjistili, že textový editor v kancelářském balíku Microsoft Office má alternativy, které jsou pro běžnou praxi naprosto dostačující.
Dnes v českém základním a středním školství jednoznačně převažují produkty firmy Microsoft. Školám to přináší jednotnost prostředí, což je v případě přechodu na jinou školu kladem pro žáky i učitele. Pro management a jiné zaměstnance škol je popsaný stav navíc zárukou jisté míry pohodlí – není třeba hledat alternativy, stačí přidržet se hlavního proudu. I tento fakt sám o sobě považuji za pozitivum, školství stabilní prvky potřebuje.
Negativem uvedeného stavu jsou jednoznačně finance, které škola musí na aktuální licence vydávat. Ještě problematičtějším rysem je však to, že část populace nezíská schopnost tvořivého přístupu k ICT a stává se pouhými konzumenty produktů jediného proudu. V některých případech navíc konzumenty nelegálními.
Proto považuji za důležité, aby se žáci a studenti na školách přinejmenším dozvěděli o existujících alternativách. Tato informace může žákům zprostředkovat přístup k finančně méně náročnému legálnímu softwaru, nadanějším pak i radost ze spolupráce s OSS komunitou. A třeba se časem dočkají i uznání od zaměstnavatele, kterému ušetří náklady na licence a práci s jejich evidováním.
Kromě toho si myslím, že kurzy OpenOffice.org (a obecně open-source aplikací) by měly školy pořádat i pro veřejnost. Pokud vím, stále ještě se v českých domácnostech objevuje „černý software“, což určitě není zdravý stav. Některé „poctivé“ sociálně slabší domácnosti naopak vydávají za nákup aplikací nepřiměřené částky na úkor jiných potřeb. Oba tyto případy by přitom šlo snadno řešit instalací svobodného softwaru.
Jací uživatelé, na kolika počítačích a kolik jich je?
V naší organizaci jej používá cca 50 studentů a 13 zaměstnanců.
Na jakých operačních systémech OpenOffice.org provozujete?
- Ubuntu – asi 20 počítačů, z nich 4 dualboot většinou s Windows Vista.
- Windows XP – 3 počítače Windows 7 – 1 počítač
Popište typ dokumentů, které obvykle vytváříte nebo zpracováváte.
Nejčastěji uživatelé vytvářejí běžné textové dokumenty, prezentace a výpočtové tabulky v Calcu.
Občas se jedná o seminární práce se styly odstavců i stran a rejstříkem. Pokročilejší funkce Calcu jsou využívány kromě vlastní výuky v rámci mezipředmětových vazeb informatika–ekonomika (mzdová kalkulačka s podmínkami, zaokrouhlováním na stovky, rozbalovacími volbami, kontingenční tabulky a grafy...).
Pro výtvarné činnosti je občas používán modul Draw.
Máte problémy při výměně dat, např. v případě souborů Microsoft Office?
V textu se rozhodí formáty sloupců i stran – to řešíme v případě, kdy student píše seminární práci (nebo učitel přípravy) zčásti doma ve Wordu, zčásti ve škole ve Writeru.
Prezentace v podobném případě nepřenesou interaktivní odkazy a některé efekty, bývají problémy se zvukem.
Ale stejné problémy působí přenos mezi různými verzemi Wordu, nebereme to většinou nijak tragicky ...
Jako formát pro přenos dat: (u hotových textů) používáme PDF (přímý export je skvělá věc). Dokumenty jako návrh smlouvy, do kterého má někdo zvenčí něco vepisovat, odesíláme ve formátech *.doc – ve školství i v sociální sféře působí dokumenty *.odt většinou problémy (a přitom by se díky nim zrovna v těchto oblastech mohlo dost ušetřit...).
Zhodnoťte kvalitu práce s kancelářským balíkem OpenOffice.org. Uveďte důvody pro jeho doporučení jiným uživatelům, uveďte také nedostatky, které vám vadí.
Myslím, že běžný uživatel, který používá jakýkoli textový procesor, tabulkový kalkulátor a občas vytvoří prezentaci, najde v OpenOffice.org vše, co potřebuje. Uživatelské prostředí je přehledné, v základních funkcích je snadné se zorientovat.
Naše škola není technicky zaměřená, informatika nepatří k prioritám, zatím z ní u nás nikdo nematuroval. V souvislosti se změnami v maturitách však způsob výuky informatiky přehodnocujeme, chceme ji jako variantu k výběru ponechat. Začala jsem tedy zkoumat OpenOffice.org z hlediska katalogu požadavků k maturitní zkoušce. Nepokročila jsem ještě daleko, ale už teď „zírám“, co všechno OpenOffice.org umí a kolik doplňků lze snadno získat.
Z pohledu učitele, který není úplně zapálený informatik a třeba teprve absolvuje rozšiřující studium informatiky, je podstatná i nabídka školení. Zatímco nabídky na školení Microsoft Office se do školy jen hrnou, kdyby někdo chtěl najít pokročilé školení OpenOffice.org, musí se sám dost snažit a pak cestovat kus světa.
Otevírají se šablony pro střední školy, řada komerčních firem už reaguje nabídkami školení i produktů. Třeba někdo zareaguje i nabídkou školení „Svobodný software – hurá k maturitě“... Učitelé se vzdělávat musí, a proč by jim škola nezaplatila zrovna tohle, když bude vědět, že tím v budoucnu ušetří za licence? Ale musí se to dovědět prostřednictvím nějaké šikovné marketingové akce...
Klady:
- finance,
- administrativa – není třeba evidovat licence,
- intuitivní prostředí, v základních funkcích se běžný uživatel velmi rychle zorientuje,
- kdo jde dál, pocvičí se v angličtině.
Zápory:
- používání méně běžných funkcí není pro líné – člověk hůř hledá někoho, kdo mu poradí, musí se prokousávat návody, fóry, nápovědou...
- bez znalosti angličtiny některé věci možná ani dohledat nelze (ale to možná ani není zápor...)
Je podle vás literatura a dokumentace k OpenOffice.org dostačující? Chybí vám některý typ dokumentace? Jaké zdroje používáte?
Používáme tyto knihy: OpenOffice.org 2.0 (Computer Press 2006) a Josef Pecinovský: OpenOffice.org 2.0 kompletní průvodce.
Chybí nám ucelená aktuální podrobná příručka k Base.
A nejvíc mi chybí (resp. s otevřenou náručí bych ji uvítala) metodická příručka pro učitele, která by vycházela z katalogu maturitních požadavků z informatiky.
Hodilo by se i něco jako pomůcka k tvorbě školního vzdělávacího programu (ŠVP) pro předmět informatika, který by „stál“ na OpenOffice.org nebo vůbec na open-source softwaru.
Používáme hojně návody na www.openoffice.cz (včetně odkazů, které jejich autoři uvádějí – viz např. seriál o Base) a nápovědu v programech. Chtěla bych tímto moc poděkovat všem autorům návodů i překladatelům nápovědy.
Byli byste ochotni věnovat finanční prostředky na úpravu vlastností OpenOffice.org nebo na vytvoření speciálního rozšíření?
Pokud by se používání OpenOffice.org zpoplatnilo, ztratila by se jeho největší výhoda. Jsme škola, něco jako „sponzorování vývoje“ v našem případě nelze.
Ale asi by nebyl problém zaplatit např. za PDF příručku, ve které by byl redakčně zpracován některý ze seriálů návodů z vašeho webu. Třeba zrovna za seriál pana Svobody o Base (ale nejen za něj). I za výše zmíněné metodické příručky (OpenOffice.org a SVP, OpenOffice.org a maturita) by škola zaplatila.
V rámci speciálního přístupu k nadaným studentům by určitě stála za úvahu možnost, že by oni s tvorbou návodů pomáhali. Za tím účelem by možná bylo dobré vypsat témata, která je třeba zpracovat či aktualizovat a ze kterých by si naši studentští borci mohli vybrat.
A kdyby někdo šikovný vymyslel na téma „K maturitě s OpenOffice.org“ (případně obecně „K maturitě s OSS“) evropský projekt, v jehož rámci by se informovaly školy a školili kantoři...
Uveďte prosím informace o vaší organizaci.
Církevní střední odborná škola Bojkovice,
Husova 537, 687 71 Bojkovice
Ludmila Chládková, učitelka, zástupkyně ředitele, krista<zavináč>dominikanka<dot>cz
http://csos.op.cz
Používáte ve firmě, škole či organizaci kancelářský balík OpenOffice.org? Stáhněte si dotazník Používáte OpenOffice.org?, vyplňte jej a pošlete nám jej (redakce@openofficecz). Budeme rádi, když se v rubrice Používají OpenOffice.org objeví další příspěvky. A k tomu potřebujeme vaši spolupráci. Děkujeme.