Co bude v LibreOffice 5.0

LO5_1.png Vydání LibreOffice 5.0 a proto je vhodný čas se podívat, co nám přinese. Některé věci už byly jasné dříve, k nim se ale přidaly další.  

Bug Hunting Sessions

O tomto víkendu, konkrétně od pátku 19. do neděle 21. června, se koná už druhá tzv. Bug Hunting Session pro LibreOffice 5.0, tedy období intenzivního hledání chyb v chystané verzi balíku a jejich hlášení. První akce proběhla o měsíc dříve.

Právě konání těchto akcí naznačuje, že se příprava nové verze chýlí ke konci. Je tedy vhodný čas podívat se, co nám vývojáři (samozřejmě i s přispěním všech, kdo posílali požadavky na přidání nových funkcí) ve verzi 5.0 připravili.

Verze byla původně označena jako 4.5, z řady důvodů však došlo k jejímu přejmenování na 5.0.

Některé novinky pro novou verzi byly známy již dříve (například zvýrazňování textu kompatibilní s Microsoft Office, časová razítka v exportu PDF nebo nová sada ikon Breeze), od té doby ale přibyly další, pojďme se na ně tedy podívat.

Novinky v LibreOffice 5.0

Ořez obrázku myší, nové obrázkové funkce v programu Calc

Ve Writeru jde nově oříznout obrázek myší. Funkce se aktivuje z kontextové nabídky funkcí Oříznout obrázek (případně i přes hlavní nabídku Formát). Taháním za značky v rozích a na hranách lze zvolit, jak se obrázek ořízne. Ořezávat lze ve více krocích, režim se ukončí kliknutím mimo obrázek nebo klávesou Esc. Přidržením klávesy Shift se zajistí poměr stran ořezu shodný s obrázkem.

Oříznutí obrázku v programu Writer Oříznutí obrázku v programu Writer

Obdobná funkce je k dispozici také v programu Calc. Najdete ji opět v kontextové nabídce (tentokrát je k dispozici přes Obrázek › Oříznout obrázek) nebo v hlavní nabídce Formát.

Oříznutí obrázku v programu Calc Oříznutí obrázku v programu Calc

Tamtéž jsou k dispozici nové obrázkové funkce, které v tomto posouvají Calc na úroveň programů Writer a Impress. Obrázek lze uložit na disk v některém z podporovaných formátů, lze ho také přímo nahradit jiným.

Změny v postranní liště

Ke změnám došlo hlavně v programu Impress. Nelekněte se, pokud nebudete moci najít tu správnou kartu – mají totiž teď trochu jiné pořadí. Přepracována byla karta Přechod mezi snímky, hlavně s cílem lépe využít prostor.

Nová podoba postranní lišty (Impress) Nová podoba postranní lišty (Impress)

Změněná je ale i postranní lišta v programu Calc, a to konkrétně na kartě Vlastnosti, která by se měla lépe „popasovat“ s menším rozlišením obrazovky.

Nová podoba postranní lišty (Calc) Nová podoba postranní lišty (Calc)

Změny v kontextových nabídkách

Změn v kontextových nabídkách je více. Ne každému se všechny budou líbit, ale to už tak bývá.

V první řadě je pryč přímé formátování (kromě možnosti jeho odstranění – Vymazat přímé formátování). Spoustu věcí už tedy přes tuto nabídku nenastavíte, například písmo a jeho velikost, styl (tučné, kurzíva…) a další vlastnosti.

Nová kontextová nabídka Nová kontextová nabídka

Dále se vždy zobrazují všechny operace pro práci se schránkou (pokud je nelze použít, jsou neaktivní). Byla také změněna struktura kontextových nabídek pro obrázky a tabulky. U nabídek pro nástrojové lišty se vždy v hlavičce nabídky zobrazí, ke které liště přísluší.

Kontextová nabídka pro nástrojovou lištu Kontextová nabídka pro nástrojovou lištu

Vylepšení expertních nastavení

Expertní nastavení umožňuje měnit i ty parametry kancelářského balíku (a že jich je velké množství), které nejsou přístupné přes běžné nastavení. Dosud ale nebylo moc uživatelsky přívětivé a špatně se ním pracovalo.

Expertní nastavení – nově lze v položkách vyhledávat Expertní nastavení – nově lze v položkách vyhledávat

To se nyní do určité míry mění. Především bylo implementováno vyhledávání v položkách, které eliminuje nepříjemné listování v ohromném počtu položek. Dalším vylepšení, byť jen drobným, je šedé podbarvení sudých řádků, usnadňující orientaci v položkách.

Co bylo odstraněno

Kromě věcí, které přibyly nebo byly změněny, patří k novinkám LibreOffice 5.0 také odstranění některých funkcí nebo vlastností. Co tedy konkrétně zmizelo:

  • volba použití systémového fontu pro zobrazování GUI (pozůstatek ze StarOffice; v LibreOffice se systémový font používá vždy),
  • obstarožní plovoucí panel Prvky v programu Math; již v minulosti byl nahrazen moderním dokovatelným panelem a je tedy zbytečný,
  • možnost vkládat hyperlinky se schématy news, imap, pop3gopher.

Nastavení – chybí volba pro použití systémového fontu Nastavení – chybí volba pro použití systémového fontu

Kdy tu verze 5.0 bude?

Výše uvedený výčet novinek není samozřejmě ani zdaleka kompletní, informace o dalších najdete na stránce LibreOffice 5.0 Release Notes. Co se týká časového plánu, mohli bychom se ostré verze dočkat na přelomu července a srpna, půjde-li vše dobře. Zhruba ve stejném termínu přijde verze 4.4.5, která by měla být předposlední verzí řady 4.4; poslední verze 4.4.6 se plánuje ke konci října, podpora této řady pak skončí v listopadu.

(Jako ve škole) Průměr: 3.20 | Hodnotilo: 15
 

Komentáře

user avatar Petr Valach
Odpovědět
Co bude v LibreOffice 5.0
18. 06. 2015, 00:30:12
Koukám, že dát dohromady přehled novinek bude prácička :-) Už se těším. :)
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Co bude v LibreOffice 5.0
18. 06. 2015, 12:34:22
Ještě jich tam dost zbývá ;-)
user avatar Michal
Odpovědět
Co bude v LibreOffice 5.0
18. 06. 2015, 23:08:57
Hmm a rotace obrázku stále nikde. Hlavně že to umí ořezávat a přitom to je taková nepodstatná funkce. Mno chápu, že odseknout pár řádků / sloupců pixelů je jednodušší, než provést rotaci, ale proboha, když už to X let umí zvětšování / zmenšování (snad od začátku), je problém tam vrazit rotační matici, místo té zvětšovací, a provést tu transformaci???
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Re:Co bude v LibreOffice 5.0
18. 06. 2015, 23:23:35
No, asi je. A mám pocit, že jsem o tom psal v jednom dílu tipů a triků. Na bugzille o tom je samozřejmě report a požadavek. Hlavně, že se je*bou meníčkama, to je fakt důležitý.
user avatar SpookY
Odpovědět
Co bude v LibreOffice 5.0
19. 06. 2015, 11:17:45
... podle počtu novinek to bude nejzabugovanější verze v historii. Poslední dobou se s přidáváním novinek výrazně snižuje stabilita a tohle stavu neprospěje. Jo, bohužel pro "vývojáře" je atraktivnější přidávat funkce, než opravovat chyby.
user avatar lp.
Odpovědět
Re:Co bude v LibreOffice 5.0
19. 06. 2015, 12:47:18
Nemyslím, že by to s chybami bylo tak horké. Novinek až tak moc není, pokud jsem pochopil, tak hlavním důvodem je sladění čísla verze s pětiletým výročím. Bylo tedy nutné dodat něco nového a viditelného. Vývojáři mají spoustu práce, aby stíhali aspoň základní funkčnost na řadě platforem, (prostě win 10 bude, a LO by na nich fungovat mělo), a aspoň nějak reagovali na vývoj u MSO.

Na druhé straně vývojáři tvrdí, že končí se změnami vzhledu a použitelnosti. Sice nevím co je tím myšleno, ale doufám, že v dalším kroku začně odstraňování chyb a nedodělků ve stávajících funkcích.
user avatar strepon
Odpovědět
Co bude v LibreOffice 5.0
19. 06. 2015, 14:40:23
Pár poznámek a reakcí:
- Interaktivní ořez je "nepodstatný"? Jak pro koho: ve Writeru ořezávám často a tahle změna je obrovský skok v použitelnosti (už jsem vyzkoušel) a pro mě největší vylepšení za posledních několik verzí. (Naopak otáčení mě vůbec nezajímá.)
- Otáčení funguje v Impressu/Draw, stejně jako tam doteď fungoval interaktivní ořez, jen se nenašel nikdo, kdo by ho zpřístupnil i pro Writer. A dokud se někomu nebude chtít nebo si to nezaplatí, tak to prostě nebude…
- Ti, kdo předělávají nabídky, by místo toho nepřidávali nové funkce a neopravovali chyby.
- 5.0.0 a bezprostředně následující verze budou bezesporu plné chyb, ale uživatelé, kteří se nechtějí zabývat hlášením chyb, se už naučili instalovat pozdější, stabilnější verze řady.
- Pokud by někoho zajímaly objektivnější údaje o stabilitě a chybovosti, ať se podívá na výsledky testování nebo statistiku chyb (třeba je pravda, že poslední dobou stoupá počet regresí).
- Kde se píše, že se "končí se změnami vzhledu"? Naopak se teprve začíná:)) A všichni odpůrci změn by se měli psychicky připravit na 5.1, kde nejspíš budou předělané všechny hlavní nabídky:))
user avatar Michal
Odpovědět
Re:Co bude v LibreOffice 5.0
20. 06. 2015, 11:06:59
Ano ořez je ve writeru calcu a impressu nepodstatný, stejně jako další obrazové funkce - kontrast, rozmazání, zaopatření, ...

Tyto programy by měly obsahovat jenom základní funkcionalitu, která by měla být shodná i pro další vkladané objekty - posun, rotace, změna velikosti. Tyhle operace by se prováděly celkem obtížně bez nějakého dalšího kontextu (okolního obsahu), naopak výše zmíněné pokročilé funkce provedu daleko lépe v nějakém externím editoru, který je specializovaný přímo na práci s obrazem. A nemusí to být zrovna Photoshop nebo Gimp.
user avatar Michal
Odpovědět
Re:Re:Co bude v LibreOffice 5.0
20. 06. 2015, 11:09:28
Samozřejmě jsem myslel zaostření, nikoliv zaopatření :-) (píšu z mobilu)
user avatar Pvtr
Odpovědět
Re:Co bude v LibreOffice 5.0
3. 07. 2015, 08:30:32
Taktéž považuju ořez za užitečnou funkci
user avatar zvedavec
Odpovědět
Co bude v LibreOffice 5.0
19. 06. 2015, 17:23:34
"A dokud se někomu nebude chtít nebo si to nezaplatí, tak to prostě nebude…"

To ale nesvědčí o dobré organizaci či promyšlenosti projektu. Ta věta je svým způsobem katastrofální VZHLEDEM k tomu čím se oficiálně prezentuje LO a čím by oficiálně chtělo být...
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Co bude v LibreOffice 5.0
20. 06. 2015, 13:48:31
Myslím, že každý z výše přispívajících má v něčem pravdu.

Strepon: Ano, ořez JE podstatný, rotace nikoliv. Rotaci jsem snad nikdy nepotřeboval. Ořez ano. Souhlasím.
I otázka kapacit je jasná, jen na ni (i já) zapomínám. Už jste to připomněl vícekrát.
Určitě mi nebudou vadit změny v GUI, pokud budou volitelné a nastavitelné.

Michal: Vím,. že se to dá udělat i jinak a jinde, od toho je položka menu Otevřít v externím programu, ale jako základ to stačí a fakt jsem rád, že tyto funkce tam jsou!

Zvědavec: Naprosto rozumím, co tím myslíte. A máte pravdu. Projekt, který se chce prezentovat jako výrobce programu pro byznys účely, nemůže uvažovat jako dobrovolnická záležitost. Strašně to ničí PR a obecné povědomí. Možná je to realita, ale v byznys sféře s tímhle neuspějete. Souhlasím.
user avatar Drnda
Odpovědět
Co bude v LibreOffice 5.0
20. 06. 2015, 22:30:02
To koukám jak blázen, že byl asi autor obrazku na exkurzi v Nových Hradech :)
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Re:Co bude v LibreOffice 5.0
20. 06. 2015, 23:10:48
:-)
Nu což, lidi jsou různí. Já zase chodím na Housku a do skladu jaderné munice Javor :-)
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Co bude v LibreOffice 5.0
21. 06. 2015, 00:58:58
Před několika lety jsem měl v Nových Hradech jednání, tak jsem si udělal pár fotek, abych později věděl, kde jsem to vlastně byl. Teď jsem potřeboval nějaký "materiál" pro příklady, tak jsem to v zásadě náhodným výběrem použil ;-)
user avatar Miro
Odpovědět
Re:Re:Co bude v LibreOffice 5.0
23. 06. 2015, 13:56:27
Pokud vejde v platnost ta hloupost o focení a zveřejňování fotografií veřejných budov, tak ty hezké obrázky asi budete muset předělat.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Re:Re:Co bude v LibreOffice 5.0
23. 06. 2015, 16:52:52
V tomto konkrétním případě to nebude nutné. Jednak se jedná o starší stavby, velmi pravděpodobně již uplynulo 70 let od smrti autora, takže se staly volnými díly. Především ale užití k danému účelu (tedy jen jako "materiál" pro ukázku určité funkce programu) spadá pod "nepodstatné vedlejší užití díla" ve smyslu § 38c AZ.

To samozřejmě nemění nic na tom, že by zrušení "svobody panoramatu" (ke kterému je sice zatím hodně daleko, ale to nemusí nic znamenat) nadělalo značné problémy v řadě oblastí. V příštích dnech vyjde na LinuxEXPRESu podrobná analýza této záležitosti.
user avatar Martin Tůma
Odpovědět
Re:Re:Co bude v LibreOffice 5.0
24. 06. 2015, 11:25:51
Re: Před několika lety jsem měl v Nových Hradech jednání, tak jsem si udělal pár fotek, abych později věděl, kde jsem to vlastně byl.

Doufám, že se ti u nás líbilo.

Kdyby tak odstranili tu debillní vyskakovací lištu s varováním, že dokument je pouze pro čtení, nebo alespoň dali možnost Příště nezobrazovat, tím by mi udělali velkou radost.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Re:Re:Co bude v LibreOffice 5.0
25. 06. 2015, 12:23:20
Neměl jsem bohužel v Nových Hradech moc času, takže jsem to jen proběhl a udělal pár fotek, ale je to tam celkem pěkné ;-)

Vyskakovací lišta, že je dokument jen pro čtení, je podle mě docela dobrá věc. Uživatel by měl vědět, v jakém režimu je dokument otevřen. Jestli to dělat tou lištou nebo jinak, je samozřejmě na diskusi, ale já s lištou problém nemám.
user avatar Martin Tůma
Odpovědět
Co bude v LibreOffice 5.0
25. 06. 2015, 13:19:00
Mě se vždy objevoval a stále objevuje automaticky nápis (jen pro čtení) nahoře v okně hned za názvem souboru. Tam to nevadí, jenže tohle to kousek pod tím tupluje a zabírá pruh o šířce téměř 2cm (22` 16:10).

Mám schválně v Calku zobrazeno jen minimum ovládacích prvků, abych měl k dispozici co nejvíc řádek dokumentu a tohle my to vyloženě sabotuje. Na noťasu jen kvůli tomu zůstávám na 4.3. Kdyby to šlo alespoň vypnout.

Dělám občas v těch souborech změny, ale velmi často v nich pouze vyhledávám a tak je raději zamykám abych si něco nepokazil. Takže s tím bojuji neustále.

Na Windows se to upozornění jen pro čtení nezobrazuje? Pak bych chápal, že to má smysl, ale možnost vypnutí by stejně bodla.
user avatar NA
Odpovědět
Re:Co bude v LibreOffice 5.0
29. 08. 2015, 19:07:44
Mám pocit, že to půjde vypnout v expertních nastaveních.
user avatar strepon
Odpovědět
Re:Re:Co bude v LibreOffice 5.0
29. 08. 2015, 20:15:34
Kdysi jsem to tam hledal a došel jsem k závěru, že to vypnout nejde.

Přidat názor

 

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích najdete v nápovědě. Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu.

 
Lukáš Jelínek

Lukáš Jelínek

Dlouholetý člen autorského týmu LinuxEXPRESu a OpenOffice.cz. Vystudoval FEL ČVUT v oboru Výpočetní technika. Žije v Kutné Hoře a podniká v oblasti informačních technologií. Ve volném čase rád fotografuje, natáčí a stříhá video, občas se věnuje powerkitingu a na prahu čtyřicítky začal hrát tenis.

 

Public Relations

Tajemství pohodlí – jak vybrat ideální dámské pyžamo?

Využíváte plně potenciál M365 a Microsoft Vivu?Správ­ná vol­ba noč­ní­ho oble­če­ní je ta­jem­stvím dobré­ho stylu a také hlu­bo­ké­ho a po­ho­dl­né­ho spán­ku. Po­ho­dl­né, ele­gant­ní, a někdy do­kon­ce svůd­né – ideál­ní pyža­mo je tako­vé, které způ­so­bí, že se bude­te cítit po­ho­dl­ně a krás­ná, do­kon­ce během od­po­čin­ku. Objev­te s námi, jak si vy­brat z na­bíd­ky Victoria’s Secret tako­vé noční oble­če­ní, které ne­bu­de pouze konej­šit vaše tělo, ale navíc ozdo­bí scé­nu, kterou je vaše lož­ni­ce – in­spi­ruj­te se a do­přej­te si každou noc trochu luxusu!

Pokračování ...


 
 
woo jaw demo hz