Následující rozhovor pořízený s Pavlem Kováčem (Úřad městské části Praha – Velká Chuchle, Odbor vnitřní správy a Informatika) vám okolnosti přechodu přiblíží více. Přejme si, aby podobných obcí a městských částí, či celých měst přibývalo a aby tento rozhovor alespoň malou částí přispěl k tomu, aby se odpovědní pracovníci přechodu nebáli.
1. Co bylo pro vás hlavním impulzem k přechodu na Thunderbird a LibreOffice? Kdo tuto změnu inicioval?
Počátečním impulzem k přechodu byla nutnost výměny starých PC na radnici, které ještě používaly operační systém Windows XP, z důvodu ukončení podpory tohoto operačního systému k 8. dubnu 2014 ze strany výrobce. V této souvislosti zanikly všechny OEM licence na ostatní software. Třeba u MS Office 2013 jsme po slevách pro government dosáhli na nejnižší cenu pro 10 licencí cca 64 tis. Kč. Což je pro malou městskou část poměrně vysoká částka.
2. Kdy jste začali o přechodu uvažovat? Uskutečnil by se i bez ukončení podpory pro Windows XP?
Pokud by vše fungovalo dál bez problémů, nebyl by důvod a můj soukromý názor by nejspíš ostatní příliš nezajímal. Je to zvláštní situace, kdy Microsoft díky ukončení podpory Windows XP vlastně pomáhá svobodný formát šířit. Po nucené výměně starého počítače je každý rád, že ušetří další náklady za obyčejnou kancelářskou aplikaci. Pokud by nastal nějaký problém s úřady, budeme jej řešit průběžně. Vždy se dá při kolizi použít univerzální tiskový formát PDF, který se dá mimochodem z LibreOffice velmi pohodlně exportovat s mnoha nastaveními.
3. Máte spočítáno, na kolik vás přechod na Thunderbird a LibreOffice vyšel/vyjde?
Instalaci LibreOffice (OpenOffice) zvládne každý, u poštovního klienta jde pouze o synchronizaci s poštovním účtem Kerio. Nejsem si vědom žádných nákladů, snad čas zaměstnance úřadu na krátkém školení k novým programům.
4. Některé obce (například Grygov) zcela fungují v režimu FOSS. Místostarosta Grygova pan Chramosta připomíná, že se diví, že jiné obce platí velké peníze za proprietární software, který umí zlomek toho, co jejich – a ten mají zcela zdarma. Uvažujete o výraznějších změnách, zavedení Linuxu, WordPressu a dalších svobodných nástrojů?
S tím naprosto souhlasím. Takzvaní „lidé od počítačů“ běžně používají doma nebo pro práci Linux a třeba LibreOffice, a přitom neustále dodávají, případně spravují úřadům a státním institucím operační systém Microsoft a drahý software pro běžnou kancelářskou práci většinou od téže firmy. Trochu to souvisí s neochotou státní správy jasně definovat, jaká by měla být počítačová gramotnost pro účely výkonu příslušného zaměstnání nebo funkce.
Tím se nechci nikoho dotknout, situace se určitě lepší. Na tomto místě bych chtěl otevřeně poděkovat všem zaměstnancům našeho úřadu v Chuchli, že nesou změny statečně a ochotně se učí novým věcem. Ovšem díky dlouhodobé obchodní politice Microsoftu bude ještě nějakou chvíli trvat, než si opravdu všichni uvědomí, že internet není jenom to éčko (Explorer) na ploše a že ta ohnivá zeměkoule není žádný jiný nebo horší internet (Mozilla Firefox).
V dnešní době je již grafické rozhraní většiny distribucí Linuxu na takové úrovni, že plně postačí také pro státní správu. Většina agend úředníků se přesouvá, nebo se již přesunula do internetového rozhraní, a proto není systém zatížen různým softwarem, který mnohdy zlobil v jiném operačním systému, než je Windows. To je ale otázka zadávacích parametrů při poptávce jednotlivého programu.
Paradoxní je také mylná obava z narušení chodu úřadu nebo radnice tím, že bude třeba seznamovat se s novým způsobem práce na počítači. Ušetří se totiž naopak spousta času úředníků v pracovní době už třeba tím, že většina nespustí v Linuxu tolik oblíbený solitér ani jinou hru, nebudou si jej plést s domácím počítačem a také nebudou „vylepšovat“ práci IT oddělení různými vlastními úpravami. A obecně by se ušetřilo za klasický antivirový program. Linux ve státní správě je ale hudbou budoucnosti.
Zdravím do Grygova.
5. Je pro vás svoboda svobodného softwaru důležitá, anebo ji berete tak, že prostě "je"?
Nechci zabřednout do složitých polemik, ale samozřejmě každý, kdo si opanuje právo říkat mi, jak a čím si mám otevřít svůj dokument, je pro mě nepřítel, obzvlášť když za to po mně chce peníze. Částečná nekompatibilita mezi Wordem a třeba Writerem je umělá a můžeme jenom doufat, že vládu třeba textových dokumentů, brzy převezme nějaký typ Open Document Formatu. K tomu ale musí přispět především občané, půjde-li to stále stejně direktivně, jak se říká „shora“, nestane se vůbec nic. Taková už státní správa je a není to problém jenom České republiky.
6. Jste připraveni na případné negativní komentáře ze strany jak občanů, tak úřadů?
Nevím, kde by kolize mohla vzniknout. Nejdůležitější je patrně kompatibilita textových dokumentů – Word/Writer. U všech úředníků je nastaven jako prioritní pracovní formát pro ukládání docx, své vlastní dokumenty si mohou samozřejmě ukládat v jakémkoliv formátu. Pro práci z domova je zajímavé, že ani úředník si domů nekupuje poměrně nákladné „ofisy“, takže se přibližuje běžným občanům, kteří mají doma zcela běžně nainstalován nějaký druh svobodného textového editoru. Různé elektronické písemnosti nám občané zasílají čím dál více ve formátu odt (ODF) a úřad musí být schopen tento dokument otevřít a pracovat s ním.
7. Jakou pomoc byste v této otázce v současnosti uvítali?
Určitě větší spolupráci především mezi úřady a státními institucemi, ale také soukromými subjekty, co se týká nastavení jednotlivých komponent, problémů, řešení a dalších nápadů do budoucna.